שםאורית אופיר
תוארBSc דיאטנית קלינית ונטורופתית
הרצאהסויה - אמת ובדיה.
תקצירהסויה זוכה לתשומת לב מחקרית רבה בשל היותה המזון היחיד המכיל כמות בעלת משמעות פיזיולוגית של איזופלאבונים- הידועים כפיטואסטרוגנים. אך מתברר שהשפעתם האסטרוגנית בגוף אינה אחידה ומשתנה מרקמה לרקמה לכן הם למעשה מסווגים כ Selective estrogen receptor modulators. . לפי אגודת הסרטן האמריקאית (ACS) אכילת מזונות סויה מסורתיים כגון טופו, יכולה להוריד את הסיכון לסרטן השד, רירית הרחם והערמונית, וצריכת סויה בקרב חולות או שורדות סרטן השד לא מעלה סיכון לחזרת הגידול או לתמותה. לפי סקירת מאמרים עדכנית, צריכת 2-3 מנות סויה ביום- האופיינית לתזונה היפנית המסורתית, קשורה לירידה בסיכון להארעות,הישנות ותמותה מסרטן השד. כמו כן צריכת 1- 4 מנות סויה בשבוע בתקופת הילדות קשורה לסיכון מופחת להארעות סרטן שד בבגרות . עלה חשש לגבי בטיחות תמ"ל על בסיס סויה, מפני שמדובר בתקופת חיים רגישה ובמזון הנצרך בלעדית, אך מחקרים בבני אדם, לרבות מחקרים קליניים מצאו שתמ"ל צמחי תומך בגדילה והתפתחות מינית תקינות. מטא-אנליזות של מחקרים קלינים בקרב גברים הראו שמזונות סויה ותוספי איוזפלבונים אינם משפיעים על רמות טסטוסטרון או אסטרוגן בדם. צריכת סויה אינה בעייתית במקרה של היפותירואידיזם המטופל תרופתית )למעט הפרעה לספיגת התרופה בדומה למזונות אחרים). במקרה של היפותירואידיזם תת קליני ,לא נעשו עדיין מספיק מחקרים בנושא, לכן מחמת הספק ממליצים לא להרבות בצריכתה במצב זה. ככל הנראה כל עוד אין מחסור ביוד, לסויה אין השפעה שלילית על בלוטת התריס. בטיחותו של מזון מהונדס גנטית היא סוגיה השנויה במחלוקת, אך רוב מוצרי הסויה בארץ ממילא מסומנים ככאלה שלא עברו הנדסה גנטית כך שניתן להמנע גם מחשיפה זו. בנוסף לפולים יבשים ואדממה, קיימים מוצרים המופקים מסויה בעיבוד מסורתי: טופו וטמפה, כמו כן ניתן להשיג חלב סויה המכיל רק מים ופולי סויה. מוצרים נוספים: יוגורט, מעדנים, שבבי ופתיתי סויה יבשים. עמדת האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטטיקה היא שניתן לצרוך בבטחה 3 מנות סויה ביום. על אף שצריכת גבוהה של מוצרי סויה היא בטוחה, מומלץ לגוון את צריכתה עם יתר חברותיה למשפחת הקיטניות.
אם אינך רואה את הסרטון, לחץ כאן
חזרה לעמוד ההרצאות
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
 Nov